Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

    „ZABAWY TEATRALNE” w Bibliotece Publicznej

    „ZABAWY TEATRALNE”  w Bibliotece Publicznej

    „ZABAWY TEATRALNE” – zajęcia warsztatowe

    W dniach 7-11 października 2019 roku w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży Biblioteki Publicznej w Mońkach odbyły się zajęcia warsztatowe pod nazwą „Zabawy teatralne” - zorganizowane przez Fundację na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego w ramach konkursu „Zapraszamy do gry – lokalne projekty edukacji kulturowej”, realizowanego w tegorocznej edycji projektu Podlaski Pomost Kultury, ogłoszonego przez Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku. Uczestniczyli w nich uczniowie monieckich szkół podstawowych (klasa IIc ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Mońkach oraz klasy IIa, IIc, IIIa, Ib ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Mońkach  wraz z wychowawczyniami.

     

    Zajęcia, oparte na tekstach podlaskich twórców (Anny Bayer, Joanny Myślińskiej, Katarzyny Janowicz-Timofiejew) prowadziła Anna Bayer - nauczyciel dyplomowany z 30 letnim stażem, doświadczona instruktorka teatralna grup dziecięcych i młodzieżowych, autorka książek, scenariuszy, piosenek i teledysków dla dzieci. Zajęcia miały na celu: promocję twórczości podlaskich autorów książek dla dzieci, aktywizację kulturalną dzieci w wieku szkolnym  mieszkających na terenie miasta i gminy Mońki, promocję teatru, biblioteki i czytelnictwa wśród uczniów.

     

    Warsztaty składały się z dwóch części.

    Podczas I części osoba prowadząca zaprezentowała dzieciom książki oraz utwory podlaskich poetek, takich jak: Katarzyny Janowicz-Timofiejew, Anny Bayer, Joanny Myślińskiej. Następnie dzieci brały udział w zabawach i ćwiczeniach usprawniających ich koncentrację, dykcję, mimikę, aparat mowy i oddechu. Uczyły się modulacji głosu, doboru jego siły, pauzowania, interpretacji. Uczestnicząc w zabawie „Stop klatka” inscenizowały: spotkanie, kłótnię, wyprawę, niespodziankę. Ćwiczyły też ruch, gestykulację i prowadzenie dialogów na zadany temat bez użycia słów i rekwizytów.

     

    Podczas II części dzieci w dalszym ciągu rozwijały umiejętność wejścia w rolę, współpracy w grupie. Rozbudzały też swoją wyobraźnię sceniczną i scenograficzną. Poznały różne rekwizyty oraz podstawowe zasady doboru muzyki  i scenografii. Samodzielnie wykonywały elementy scenograficzne. Zostały też zapoznane z teatrem kamishibai.

    Na zakończenie warsztatów  wszyscy ich uczestnicy (dzieci i nauczycielki) wzięli udział w ewaluacji metodą „Pociąg do wiedzy”. Dodatkowo, w stosunku do nauczycielek zastosowano ankietę wydzierankę. Z rozmów, podsumowujących zakończenie zajęć w każdej z klas, wynika, że zabawy teatralne bardzo podobały się dzieciom. Większość z nich stwierdziła, że dużo się dowiedziały o teatrze, że prowadziła je bardzo miła pani, że cieszą się, iż mogły bawić się w teatr.

     

    Na podstawie obserwacji uczniów pani Anna Bayer powiedziała m.in.:

    „Po przeprowadzonych zajęciach warsztatowych zauważyłam zmiany jakościowe, które zaszły w dzieciach. Chętnie wchodziły one w proponowane zadania i doskonale je wykonywały. Odkrywały w sobie kreatywne myślenie, umiejętność tworzenia  (z własnych gestów)  różnych przedmiotów, takich jak:. skakanka, lizak, wata cukrowa, gitara, flet, saksofon,  itp. Wchodziły w rolę np. żołnierza, damy, gospodarza, pilota. Tworzyły krótkie etiudy z wykorzystaniem przedmiotów takich jak:  kapelusze, przybory kuchenne, chustki, itp. Doskonale improwizowały na podany temat. Stwierdzam, że młodsze dzieci szybciej i bez większych oporów  improwizowały. Starsze potrzebowały więcej czasu aby poddać się zabawie. Ponadto dzieci aktywnie  reagowały na muzykę. Dostosowywały swój ruch do rytmu i tempa. Grały na instrumentach perkusyjnych, rozpoznawały, pokazywały i nazywały emocje. Tworzyły obrazy ze swoich ciał. W czasie zajęć były zintegrowaną grupą, która ma wspólny cel do osiągnięcia.”

    Po zakończeniu zajęć została stworzona kronika w czterech egzemplarzach, które otrzymały:

    Fundacja na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego, Biblioteka Publiczna w Mońkach (Oddział dla Dzieci i Młodzieży), Szkoła Podstawowa nr 1 w Mońkach, Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach. 

     

     

    Barbara Kuprel - członek zarządu

    Fundacji na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego

    Data dodania: 2019-10-14 11:02:16
    Data edycji: 2019-10-14 11:02:54
    Ilość wyświetleń: 1005

    Nasi Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej