19-100 Mońki
ul. Leśna 3
GODZINY PRACY LOGOPEDÓW SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Pani Anna Szydłowska
ul. Tysiąclecia
Poniedziałek: 8:30 - 9:30
10:45 - 14:15
Wtorek: 8:15 - 9:45
12:45 - 14:15
Środa: 8:15 - 9:45
13:15-14:15
Czwartek: 10:45 - 14:15
Piątek: 8:15 - 9:45
Pani Dorota Filewicz
Poniedziałek: 7:55 - 8:55
Wtorek: 7:45 - 9:45
Środa: 7:45 - 8:45
Czwartek: 7:45 - 12:30
Piątek: 7:45 - 8:45
Pani Agata Rafałko
Poniedziałek: 7:45 - 9:00 (kl. IV - VIII)
9:00 - 11:00 (kl. I - III)
Wtorek: 8:00 - 9:30 (kl. IV - VIII)
9:30 - 11:00 (kl. I - III)
13:30 - 15:15 (kl. IV - VIII)
Środa: 8:00 - 11:00 (kl. I - III)
13:30 - 14:30 (kl. I - III)
14:30 - 15:30 (kl. IV - VIII)
Czwartek: 8:00 - 10:30 (kl. I - III)
14:30 - 15:30 (kl. IV - VIII)
Piątek: 9:00 - 10:30 (kl. I - III)
12:30 - 14:30 (kl. I - III)
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY:
Ćwiczenia usprawniające wargi:
- Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękają" przekłute palcami ).
- Całuski - cmokamy posyłając do siebie buziaki.
- Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
- Zmęczony konik - parskanie wargami.
- Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
- Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
- Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
- Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
- Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e - o, i - u, a - u
- Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
- Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp.
Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja):
- Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
- Karuzela - dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
- Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
"Jeśli chcemy zgłębiać prawdę o świecie, to zawsze musimy opierać się na mowie"
- Rudolf Steiner
Gabinet logopedyczny wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt komputerowy do diagnozy i terapii logopedycznej, oraz
pomoce i materiały dydaktyczne.
ZADANIA LOGOPEDY SZKOLNEGO:
Diagnozowanie logopedyczne.
Organizowanie pomocy logopedycznej.
Prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej.
Podstawowym celem terapii logopedycznej jest usuwanie zaburzeń mowy, korekcja wymowy, nauczanie mowy, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy, wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej. Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości ucznia.
Drodzy Rodzice!
Skuteczność i powodzenie terapii logopedycznej zależy w dużej mierze od kontynuowania ćwiczeń w domu. U większości dzieci z wadą wymowy występuje niska sprawność motoryczna narządów artykulacyjnych. Poniżej przedstawiam ćwiczenia warg i języka, zachęcam do ćwiczeń z dzieckiem.
Ćwiczenia warg:
1.Wymawiamy na przemian „a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
Ćwiczenia języka:
19-100 Mońki
ul. Leśna 3