Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

    Bezpieczeństwo w sieci.

    JAK BYĆ BEZPIECZNYM W SIECI?

    1. Chroń swoją prywatność i nie ufaj osobom poznanym przez Internet. Nie podawaj swoich danych, bo nigdy nie masz pewności, z kim naprawdę rozmawiasz (sympatyczny 16-letni Kuba może okazać się 45-letnim Zbyszkiem ze złymi zamiarami?). Uważaj też na to, jakie zdjęcia, filmiki umieszczasz w sieci (przypominam, że w Internecie nic nie znika!).
    2. Internet daje złudne poczucie anonimowości i bezkarności. Szanuj innych użytkowników Internetu i wymagaj, by Ciebie szanowano. Zostawiamy w Internecie wiele śladów - gdy ktoś narusza Twoje prawa, można go odnaleźć. Pamiętaj też, abyś Ty nie naruszał praw innych osób.
    3. Rozmawiaj z osobą dorosłą, gdy coś Cię zaniepokoi. Jeśli ktoś przesyła Ci wulgarne wiadomości, publikuje obraźliwe posty na Twój temat czy Twoich przyjaciół, powiedz o tym rodzicom. Poinformuj ich też, gdy przypadkiem trafiłeś na stronę, która namawia do nienawiści, pornografii, zachowań autoagresywnych.
    4. Szanuj prawo własności w sieci. Korzystając z Internetu podczas nauki zdalnej, inspiruj się treściami, materiałami, zasobami sieci, ale nie ściągaj i nie kopiuj czyjejś pracy. Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.
    5. Pamiętaj, żeby nie karmić trolli! Nie daj się sprowokować i ignoruj nienawistne komentarze, nie odpowiadając na nie! VI. Kontroluj czas spędzany w sieci. Niestety Internet „wciąga”, dlatego pamiętaj o przerwach i odpoczynku, wykorzystuj czas na ćwiczenia ruchowe. Dbaj o kondycję fizyczną.

    JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO NADUŻYWA INTERNETU?

    Zastanów się, czy niektórych z tych objawów nie obserwujesz u swoich dzieci. Istotne, że występowanie nawet większości z nich, nie musi świadczyć o uzależnieniu, ale na pewno jest wyraźnym sygnałem do niepokoju i działania.

    • rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z komputera/Internetu;
    • długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład częste korzystanie z Internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;
    • wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w Internecie;
    • zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/Internetu;
    • korzystanie z Internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;
    • powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/Internetu;
    • izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez Internet;
    • monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;
    • przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;
    • wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy itp.;
    • korzystanie z internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.

    JAK REAGOWAĆ?

    1. Nazwać problem - porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi w jego zachowaniu. Zdiagnozować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po internet – wspólnie z dzieckiem powinni poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje).
    2. Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.
    3. Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.
    4. Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanegow Internecie.
    5. Odłączyć Internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu (powoduje np. zaniedbywanie podstawowych potrzeb fizjologicznych, uniemożliwia funkcjonowanie w codziennym życiu).
    6. Wyjaśnić dziecku przyczyny tych ograniczeń lub odłączenia internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy pozna nasze intencje.
    7. Kontakt z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

    https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

    https://www.bezpiecznedziecko.eu/helpline-org-pl-by-pomoc-najmlodszym-uczestnikom-sieci/

     

    Data dodania: 2020-04-16 11:16:08
    Data edycji: 2020-04-17 12:02:32
    Ilość wyświetleń: 676

    Nasi Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej