Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

    Bezpieczeństwo w sieci.

    JAK BYĆ BEZPIECZNYM W SIECI?

    1. Chroń swoją prywatność i nie ufaj osobom poznanym przez Internet. Nie podawaj swoich danych, bo nigdy nie masz pewności, z kim naprawdę rozmawiasz (sympatyczny 16-letni Kuba może okazać się 45-letnim Zbyszkiem ze złymi zamiarami?). Uważaj też na to, jakie zdjęcia, filmiki umieszczasz w sieci (przypominam, że w Internecie nic nie znika!).
    2. Internet daje złudne poczucie anonimowości i bezkarności. Szanuj innych użytkowników Internetu i wymagaj, by Ciebie szanowano. Zostawiamy w Internecie wiele śladów - gdy ktoś narusza Twoje prawa, można go odnaleźć. Pamiętaj też, abyś Ty nie naruszał praw innych osób.
    3. Rozmawiaj z osobą dorosłą, gdy coś Cię zaniepokoi. Jeśli ktoś przesyła Ci wulgarne wiadomości, publikuje obraźliwe posty na Twój temat czy Twoich przyjaciół, powiedz o tym rodzicom. Poinformuj ich też, gdy przypadkiem trafiłeś na stronę, która namawia do nienawiści, pornografii, zachowań autoagresywnych.
    4. Szanuj prawo własności w sieci. Korzystając z Internetu podczas nauki zdalnej, inspiruj się treściami, materiałami, zasobami sieci, ale nie ściągaj i nie kopiuj czyjejś pracy. Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.
    5. Pamiętaj, żeby nie karmić trolli! Nie daj się sprowokować i ignoruj nienawistne komentarze, nie odpowiadając na nie! VI. Kontroluj czas spędzany w sieci. Niestety Internet „wciąga”, dlatego pamiętaj o przerwach i odpoczynku, wykorzystuj czas na ćwiczenia ruchowe. Dbaj o kondycję fizyczną.

    JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO NADUŻYWA INTERNETU?

    Zastanów się, czy niektórych z tych objawów nie obserwujesz u swoich dzieci. Istotne, że występowanie nawet większości z nich, nie musi świadczyć o uzależnieniu, ale na pewno jest wyraźnym sygnałem do niepokoju i działania.

    • rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z komputera/Internetu;
    • długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład częste korzystanie z Internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;
    • wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w Internecie;
    • zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/Internetu;
    • korzystanie z Internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;
    • powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/Internetu;
    • izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez Internet;
    • monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;
    • przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;
    • wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy itp.;
    • korzystanie z internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.

    JAK REAGOWAĆ?

    1. Nazwać problem - porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi w jego zachowaniu. Zdiagnozować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po internet – wspólnie z dzieckiem powinni poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje).
    2. Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.
    3. Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.
    4. Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanegow Internecie.
    5. Odłączyć Internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu (powoduje np. zaniedbywanie podstawowych potrzeb fizjologicznych, uniemożliwia funkcjonowanie w codziennym życiu).
    6. Wyjaśnić dziecku przyczyny tych ograniczeń lub odłączenia internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy pozna nasze intencje.
    7. Kontakt z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

    https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

    https://www.bezpiecznedziecko.eu/helpline-org-pl-by-pomoc-najmlodszym-uczestnikom-sieci/

     

    Data dodania: 2020-04-16 11:16:08
    Data edycji: 2020-04-17 12:02:32
    Ilość wyświetleń: 728

    Nasi Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej